måndag 27 juni 2011

Naturupplevelse på jobbet del 2

Minns ni fiskgjusen som blev störd i middagen? En härlig naturupplevelse!

Nu har det hänt igen!
Igår satt jag i traktorn och slog gräs för enslige.

Helt plötsligt skymtar något brunt framför traktorn. Snabbt stannar jag traktorn för jag vill för allt i världen inte lemlästa något djur i slåtterkrossen.

Som jag trodde så var det en rådjurshona som hoppat upp framför traktorn. Jag förstod att det förmodligen fanns rådjurskid i närheten också så jag tog det lugnt

Mycket riktigt, mitt framför slåtterkrossen studsade två kid upp och sprang till sin mamma.
Skönt, tänkte jag och slog igång maskinen igen. DÅ... studsade ytterliger ett kid upp ur det långa gröngräset.

Jag hann stanna och det tredje kidet återförenades med sin mamma.

Mammans och min blick möttes och hon hade något tacksamt i de stora bruna ögonen. Precis som om han sa "tack för att du stannade".

Hon nickade till med huvudet och försvann in i grönskan tillsammans med kiden.

En dag på jobbet för en Bonde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar